De decembermaand en de weken daarvoor zijn erg belangrijk voor de winkeliers. Consumenten geven namelijk over het algemeen meer geld uit in deze periode. Er wordt waarschijnlijk veel eten en drinken gekocht, maar bijvoorbeeld ook cadeaus voor naasten. Uit onderzoek is gebleken dat consumenten ook eerder iets voor zichzelf kopen, wanneer zij cadeaus voor anderen kopen. Als winkelier kun je hier dus goed op inspelen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door middel van aanbiedingen, de kerstsfeer en nieuwsbrieven die je kunt versturen met een handig nieuwsbriefsysteem.
Aanbiedingen
Bijna elke klant is wel gevoelig voor aanbiedingen. zeker in de decemberperiode kun je de klant hiermee aanspreken. Als je op het juiste moment met de juiste aanbieding komt, is de kans aanwezig dat de klant overgaat tot aankoop. Er zijn heel veel winkels die met aanbiedingen komen, dus je zult wel onderscheidend moeten zijn. Als jouw aanbieding uniek is, zal deze de klant echt aanspreken.
Kerstsfeer
Ook is het belangrijk om een goede kerstsfeer te creëren. Zowel in de etalage, als in de winkel als online is het goed om de kerstsfeer naar buiten te brengen. Winkelen voor de feestdagen, is meestal heel sfeervol. De winkelstraten zijn versierd met lichtjes en de winkels doen hier vrolijk aan mij. Toch moet jouw etalage opvallen tussen de andere etalages. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een goede aanbieding.
Nieuwsbrief
Het is niet alleen belangrijk om fysiek sfeer uit te stralen en aanbiedingen te communiceren. In een wereld waar consumenten steeds meer online zijn, moet je dit dus ook online doorvoeren. Dit doe je bijvoorbeeld op sociale media, maar ook door het versturen van een nieuwsbrief. Je kunt een handig nieuwsbriefsysteem gebruiken voor het versturen van je nieuwsbrief. Zorg ervoor dat alle communicatie hetzelfde uitstraalt, dus dezelfde sfeer maar ook dezelfde aanbiedingen. Zo is dit herkenbaar voor de klant. Als zij eerst een aanbieding in de nieuwsbrief hebben gezien en hierna naar de winkel gaan, zien zij deze aanbieding weer. Dan herinnert de consument zich de nieuwsbrief weer en is de kans aanwezig dat het product wordt gekocht. Op sociale media is het ook belangrijk dat er waardevolle content wordt geplaatst. De consument bevindt zich steeds meer op sociale netwerken, de plek waar jij je als bedrijf dus ook moet bevinden. Plaats echter niet alleen maar informatie over je bedrijf zelf, maar schrijf bijvoorbeeld ook waardevolle content waar de consument echt iets aan heeft tijdens de december periode. Ook persoonlijke posts en gekke posts die viral kunnen gaan doen het meestal goed, wees dus vooral creatief!